mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDnes619
mod_vvisit_counterVčera434
mod_vvisit_counterTento týden4047
mod_vvisit_counterMinulý týden4788
mod_vvisit_counterTento měsíc17068
mod_vvisit_counterMinulý měsíc25777
mod_vvisit_counterCelkem1562132

Právě je připojeno: 52 hostů online
Your IP: 54.226.55.151
 , 
Dnes: Úno 24, 2018

Při popisu vlastností tělesa v některých případech nestačí znát pouze měřenou veličinu, hodnotu a jednotku (co, kolik a čeho), ale také směr.

Např. pokud víme, že na těleso působí síla 5 N, nevíme, jak se bude pohybovat - bude stoupat, klesat, rotovat .... dokud nezjistíme jakým směrem síla působí.

Veličiny, u kterých je potřeba uvést k přesnému určení i směr, nazýváme VEKTORY. Jsou to např. rychlost (jedu rychlostí m/s, ale kam?), nebo zmiňovaná síla.

Vektorové veličiny jsou tedy veličiny, které závisí i na SMĚRU. K popsání vektorové veličiny potřebujeme znát hodnotu, jednotku a SMĚR.

Veličiny, které nezávisí na směru (např. čas, ať se pohybujeme jakýmkoliv směrem, čas ubíhá stejně) nazýváme SKALÁRY.

K popisu skalární veličiny tedy potřebujeme jen hodnotu a jednotku.

Počítání s vektorovými a skalárními veličinami.

Práce se skalárními veličinami je jednoduchá, sčítání, odčítání, násobení nebo dělení se provádí podle matematických pravidel.

Např. Vyučovací hodina trvá "pouze" 45 minut, pokud učitel přetáhne o 3 minuty, bude hodina trvat 45+3=48 minut.

U vektorových veličin je situace složitější

Př. jedu na kole rychlostí 8 m/s a fouká vítr rychlostí 3 m/s. Jaká je moje ryhlost?

Takto zadaný příklad nelze řešit - nevíme, jakým směrem jede kolo a jakým směrem fouká vítr.

Je jasné, že pokud jedeme proti větru (vítr a kolo mají opačný směr), rychlost bude 8-3=5 m/s, stejně tak pokud jedeme po větru (vítr a kolo mají stejný směr) - rychlost bude 8+3=11 m/s.

Ale co když vítr fouká jiným směrem? Pak budeme muset řešit příklad graficky.

vektor

Grafické znázornění vektorové veličiny

Vektor graficky znázorníme jako orientovanou úsečku (šipku). Tak znázorníme velikost (délka šipky) a směr. Důležitý je také počáteční bod. Grafický popis vektoru vidíte na obrázku.

 

Sčítání a odčítání vektorů je ukázáno na tomto videu:

{flash width="537" height="397"}vektory{/flash}

 
Anketa
Nápad s povinným počítáním příkladů přes internet (novinka)
 

 


120x600_gif

 

 


logo-cez


logo-nadace-cez-29mm-a4-rgb-png